در این ویدیو در خدمت اقای مغانلو دانش اموخته ی mba فرانچایز هستیم. با جناب اقای مغانلو مدیرعامل خانه حسابداری، از تجربه ی خودشون در فرانچایز کردن و راه های تشخیص یک فرانچایز خوب صحبت کردیم.
حالا که با مفهوم فرانچایز آشنا شدیم سوالی که پیش میاد اینکه چگونه میتوان یک فرانچایز خوب را شناسایی کرد؟
یک فرانچایز را میتوان از راههای مختلفی بررسی و مقایسه کرد ولی بررسی بعضی از عوامل میتواند در تصمیمگیری به ما کمک کند تا بتوانیم یک فرانچایز خوب را شناسایی کنیم.
شناسایی یک فرانچایز خوب نیازمند بررسی شاخصهای مالی، قدرت برند، کیفیت خدمات و محصولات و سوابق حقوقی است. فرانچایز گیرنده باید به دقت اطلاعات مالی، نرخ بازگشت سرمایه و حمایتهای فرانچایز دهنده را ارزیابی کند تا تصمیم آگاهانهای بگیرد.
فرانچایز یک مدل توسعه کسب و کار است که صاحب آن با افتتاح شعبههای خود و انجام آزمونهای مورد نیاز پس از تایید آماده توسعه آن به واسطهی به اشتراک گذاشتن آن با دیگران است.
آموزشهای لازم برای فرانچایزر (نشان پذیر) میتواند بسیار مهم و حیاتی باشد، زیرا میتواند باعث کاهش ریسک و افزایش موفقیت بشود.
این آموزشها شامل مباحث مالی و مدیریتی است. شاخصهای مالی از جمله نرخ بازگشت سرمایه و مدت زمان رسیدن به سودآوری برای فرانچایز گیرندگان اهمیت بالایی دارد و باید به دقت بررسی و تحلیل شوند.
تجزیه و تحلیل عملکرد مالی شعب مختلف نیز می تواند به فرانچایزیها کمک کند تا آگاهانهتر تصمیم بگیرند و از تجربیات گذشته بهرهبرداری کنند.
فرانچایزیها باید به عوامل مالی خاصی توجه کنند تا تصمیمگیری صحیحی داشته باشند. این عوامل شامل نقدینگی، هزینهها و سرمایهگذاری اولیه هستند. نقدینگی و سرعت گردش پول به عنوان عامل کلیدی در انتخاب فرانچایز بسیار مهم است. هزینه های مستمر و حق فرانچایز اولیه باید به دقت بررسی شوند، این هزینهها تاثیر زیادی بر سودآوری و کسبوکار دارند.
عوامل مهم در دریافت فرانچایز:
1.شاخص های مالی
2. شاخص قدرت فرانچایزور
3. شاخص خدمات و محصول
4.شاخص حقوقی
5.شاخص وفاداری
6.شاخص های تامین
بیاید کمی دقیق تر باهم این شاخصها را بررسی کنیم.
1.شاخصهای مالی:
شاخصهای مالی در فرانچایز از عوامل بسیار مهمی است، به طوری که 6 بند از بندهای fdd به آن اختصاص دارد.
1.از مهم ترین شاخص های مالی نرخ بازگشت سرمایه است ROI یعنی بازگشت سرمایه اولیه در چه دورهی زمانی برمیگردد.
2.از دیگر شاخصهای مهم، که اهمیت دارد این است که چه مدت زمان لازم است تا فرانچایزر به سودآوری برسد.
(به طور کلی با بررسی عملکرد باقی فرانچایزها میتوان به این نتیجه رسید ولی باید در نظر داشت که این اعداد برای یک شعبه دیگر است و فرد باید با توجه به توانایی و تلاش خود و میزان فعالیت شخصی، خودش را به این اعداد نزدیک تر کنه.)
3.میزان سرعت گردش مالی در فرانچایز و کیفیت آن است سرعت گردش مالی چقدر است.
(در هر صنعت میزان نقدینگی روزانه میتواند متفاوت باشد برای مثال رستوران ها روزانه دریافت مالی دارند اما همه صنعت ها به این صورت نیستد بعضی از آنها فروش اعتباری دارند و این مسئله ای مهم برای بررسی است.)
4.دقت و توجه به 4 ترم مالی :
2.شاخص های قدرت :
شاخص قدرت فرانچایزور نیز خود به چند بخش مختلف تقسیم میشود.
3.خدمات و محصول:
کیفیت خدمات و محصولات به عنوان عامل کلیدی در موفقیت به حساب میآید این کیفیت نه تنها بر رضایت مشتری بلکه برای جذب مشتریان جدیدتر نیز تاثیر گذار است.
این شاخص میتواند از جوانب مختلفی بررسی شود:
4.شاخص حقوقی:
از شاخص های مهم دیگری که باید به آن توجه داشت که در قرارداد FDD نیز بندهایی مختص به خود دارد که فرانچایزور موظف به ارائه آنها به فرانچایزی نیز هست. شاخصهای حقوقی بیشتر در مورد شکایات، پاسخ به شکایات و پیگیری شکایات از طرف فرانچایزور است اما بخشی از آن نیز مربوط به قراردادها و توافقنامه میشود که در مورد این موضوع به طور کامل در ویدیو ( مسائل حقوقی در صنعت فرانچایز ) صحبت کردیم. اما به طور کلی شفافیت در این زمینه می تواند به روابط تجاری بهتر کمک کند، بررسی شکایتهای موجود و نحوهی برخورد فرانچایزور به پاسخگویی آنها می تواند بسیار مهم باشد. و از مولفههای کلیدی انسجام فرانچایز و حفظ رضایت همگانی نیز بشمار میآید.
5.شاخص وفاداری:
چه اقداماتی باید توسط فرانچایزور صورت بگیرد که فرانچایز گیرنده را به خود وفادار نگه دارد، که از مهمترین این اقدامات میتوان به مقدار پایداری کسبوکار، برند یا اصالت آن گفت و دیگری میتوان به این اشاره کرد که فرانچایزور چقدر از مجوز های لازم را دارد و چقدر در گرفتن مجوزهای لازم به فرانچایزی کمک میکند.
6. شاخص تامین:
در بررسی شاخص تامین باید به موارد زیر توجه کرد:
1.تامین مالی توسط فرانچایزور صورت میگیرد یا خیر؟ اگر تامین مالی در فرانچایز در نظر گرفته شده است به چه صورت است و چه نحوهی پرداختی دارد و بازگرداندن آن به چه صورت است.
2.تامین محصول همیشه با بهترین کیفیت انجام میگیرد؟ چه مقدار ثبات در تامین وجود دارد.
3.ایا فرانچایزی میتواند در بازار آزاد هم مواد اولیه را تهیه کند؟ یا چقدر دست فرانچایزی برای تغییر مواد اولیه باز است و چه بخشهایی دارای حساسیت بیشتر یا کمتر است.
بررسی تمام این موارد برای تشخیص یک فرانچایز خوب الزامی میباشد و با در نظر داشتن این نکات شما میتوانید به سادگی یک فرانچایز را از نظر کارایی و درآمد بررسی کنید تا بتوانید برای سرمایه گذاری بیزینس بهتر و مطمئن تری را پیدا کنید. البته که در ادامه ما به بررسی دقیق تر و تخصصی تر از بیزینسها میپردازیم اگر به درک بهتر و مناسب تری از این صنعت نیاز دارید با ما همراه باشید تا در مطالب بعدی تعهدات فرانچایزور و فرانچایزی و انواع مدل فرانچایز بیشتر این صنعت پر رنق را بررسی کنیم.
یکی از مهم ترین شاخص های مالی نرخ بازگشت سرمایه است ROI یعنی بازگشت سرمایه اولیه در چه دوره ی زمانی برمیگردد. یکی دیگر از شاخص های مالی که اهمیت دارد این است که چه مدت زمان لازم است تا فرانچایزور به سودآوری برسد نکته : این اعداد با توجه به فرانچایزی های قبلی است و بستگی به خود فرد دارد که چقدر میتواند با فعالیت بیشتر خودش رو به این اعداد نزدیک کند. 6 بند FDD در مورد شاخص مالی است.