به طور کلی فرانچایزهارو به روشها و با معیارهای متفاوتی میتوان دسته بندی کرد متدوالترین این روشهارو همراه سرکار خانوم الهام رنجبر بررسی میکنیم.
امروزه فرانچایز طیف گستردهای از فرصتهارو پیش روی صاحبان کسبوکار گذاشته است. فرانچایزهارو میشه به مدلهای مختلف دستهبندی کرد. ولی صاحبان کسبوکار با توجه به محصولی که ارائه میدهند یا دامنهی فعالیتشون و به طور کل اهداف برندشون یکی از انواع مدل فرانچایز را انتخاب میکند.
در حال حاضر 5 دسته بندی برای فرانچایز وجود دارد و طیف گستردهای از انواع مدل فرانچایز را میتوان با این 5 دسته بندی به طور راحتتری شناسایی و بررسی کرد.
پروداکت فرانچایزها ( pdudoct franchise)
معمولا بیشتر فرانچایزی نقش یک توزیع کننده را دارد و محصولی که توسط فرانچایزور تولید شده است توسط فرانچایزی به فروش میرسد. برای مثال کارخانههای تولید خودرو یا لوازم یدکی یا لوازم خانگی.
به طور کل در این دسته بندی فرانچایزی هیچ نقشی در تولید محصول ندارد و فقط برای فروش آن با فرانچایزور مشارکت میکند.
این مدل فرانچایزها متداولترین و محبوبترین نوع فرانچایز شناخته میشود.
در این مدل فرانچایزور تمام نیازهای فرانچایزی اعم از پشتیبانی، بازاریابی، تامین تجهیزات، تامین مواد اولیه و غیره رو تامین میکند.
در این مدل محبوبترین نوع فرانچایز در ایران نیز جای میگیرد یعنی رستورانها و کافی شاپها ولی اگه بخوایم مثالهای دیگه بزنیم میتونیم به باشگاههای ورزشی و آرایشگاهها اشاره کرد.
جاب فرانچایزها(job franchise) به واسطهی ایجاد شغلی یا بازاری فراهم شده به فعالیت خود ادامه میدهند. و برای انجام اون نیازمند نیروی انسانی است.
به طور کل منابع انسانی نقش مهم و پر رنگی در این مدل فرانچایز دارد.
اصولا فرانچایزهای شغلی به صورت تکی یا نهایتا با پرسنل کمتری انجام میشوند. از فرانچایزهای این دسته بندی میتوان به خدمات نظافت منزل نگهداری از کودکان یا خدمات ماساژی که در پاساژها ارائه میشوند اشاره کرد.
اینوستمنت فرانچایزها(investment franchise) بیشتر فرانچایزی نقش یک سرمایه گذار را ایفا میکند. گاهی اوقات خود فرانچایزور هم فقط سرمایهگذاری میکند . اداره بیزینس به عهده یک تیم حرفهای است.
در این مدل میتوان از بیمارستانها و هتلها یاد کرد.
به طور کل سیستم سازی مناسب میتواند نقش مهم و حیاتی در اداره یک فرانچایز سرمایه گذاری داشته باشد.
فرانچایز تبدیلی (Conversion Franchise)
در این مدل بیشتر برندهای بزرگ برندهای کوچیک تر رو تحت حمایت خودشون میگیرن یا حتی گاهی کمک میکنند به رشد و برندسازی یک کسبوکار کوچیکتر این عمل میتواند کمک مفیدی به رشد و توسعه یک فرانچایز بکند. زیرا میتواند از مزیتهای شبکه بزرگتر استفاده بکند.
عموما در ایران مفهوم فرانچایز را با رستورانها و کافهها میشناسند اما باید گفت بیش از 300 دسته بندی مختلف از کسبوکارها مسیر پیشرفت خود را از فرانچایز انتخاب کردند.
از جذابترین دسته بندیها فرانچایز میتوان به مشاغلی مانند حسابداری، آشپزی، صنایع دستی حتی صنعتهای بزرگ دنیا مانند اتومبیل سازی از تعمیر تا نگه داری اشاره کرد.
8 کسبوکاری که از بهترین قابلیتهای فرانچایز شدن را دارند و جای خالیش توی صنعت ایران حس میشه
به طور کل با برند سازی درست و پیاده سازی مشابه به طوری که ارائه خدمات در تمام شعبات به طور یکسانی باشد فرصتهای بی نظیری در این صنعت برای ایران وجود دارد.
صنعت گردشگری یکی محبوبترین صنعتهای فرانچایز دنیا به حساب میاید وقتی که مشتریان میخواهند همان کیفیت خدماتی را تجربه کنند که در شهر دیگری تجربه کردن از این رو هتلها و اقامتگاه های که زیر نظر یک فرانچایزور هستند و خدمات با کیفیت یکسانی ارائه میدهند میتوانند گزینهی مناسب و پردرآمدی باشد.
در دنیای پزشکی و دندانپزشکی، استفاده از برندهای معتبر و تجهیزات پزشکی استاندارد اهمیت زیادی دارد. برندهای معتبر میتوانند خدمات یکپارچه و باکیفیتی را ارائه دهند که به سلامت بیماران کمک میکند.
با تمرکز بر تجهیزات پیشرفته و دقت در رزرو نتایج، دسترسی به پرونده سلامت بیماران نیز تسهیل میشود. در نتیجه، این حوزه میتواند نقش مهمی در بهبود کیفیت خدمات و جلب اعتماد بیماران ایفا کند.
امروزه فرانچایز طیف گستردهای از فرصتهارو پیش روی صاحبان کسبوکار گذاشته است. فرانچایزهارو میشه به مدلهای مختلف دستهبندی کرد. ولی صاحبان کسبوکار با توجه به محصولی که ارائه میدهند یا دامنهی فعالیتشون و به طور کل اهداف برندشون یکی از انواع مدل فرانچایز را انتخاب میکند.
در حال حاضر 5 دسته بندی برای فرانچایز وجود دارد و طیف گستردهای از انواع مدل فرانچایز را میتوان با این 5 دسته بندی به طور راحتتری شناسایی و بررسی کرد.
پروداکت فرانچایزها ( pdudoct franchise)
معمولا بیشتر فرانچایزی نقش یک توزیع کننده را دارد و محصولی که توسط فرانچایزور تولید شده است توسط فرانچایزی به فروش میرسد. برای مثال کارخانههای تولید خودرو یا لوازم یدکی یا لوازم خانگی.
به طور کل در این دسته بندی فرانچایزی هیچ نقشی در تولید محصول ندارد و فقط برای فروش آن با فرانچایزور مشارکت میکند.
این مدل فرانچایزها متداولترین و محبوبترین نوع فرانچایز شناخته میشود.
در این مدل فرانچایزور تمام نیازهای فرانچایزی اعم از پشتیبانی، بازاریابی، تامین تجهیزات، تامین مواد اولیه و غیره رو تامین میکند.
در این مدل محبوبترین نوع فرانچایز در ایران نیز جای میگیرد یعنی رستورانها و کافی شاپها ولی اگه بخوایم مثالهای دیگه بزنیم میتونیم به باشگاههای ورزشی و آرایشگاهها اشاره کرد.
جاب فرانچایزها(job franchise) به واسطهی ایجاد شغلی یا بازاری فراهم شده به فعالیت خود ادامه میدهند. و برای انجام اون نیازمند نیروی انسانی است.
به طور کل منابع انسانی نقش مهم و پر رنگی در این مدل فرانچایز دارد.
اصولا فرانچایزهای شغلی به صورت تکی یا نهایتا با پرسنل کمتری انجام میشوند. از فرانچایزهای این دسته بندی میتوان به خدمات نظافت منزل نگهداری از کودکان یا خدمات ماساژی که در پاساژها ارائه میشوند اشاره کرد.
اینوستمنت فرانچایزها(investment franchise) بیشتر فرانچایزی نقش یک سرمایه گذار را ایفا میکند. گاهی اوقات خود فرانچایزور هم فقط سرمایهگذاری میکند . اداره بیزینس به عهده یک تیم حرفهای است.
در این مدل میتوان از بیمارستانها و هتلها یاد کرد.
به طور کل سیستم سازی مناسب میتواند نقش مهم و حیاتی در اداره یک فرانچایز سرمایه گذاری داشته باشد.
فرانچایز تبدیلی (Conversion Franchise)
در این مدل بیشتر برندهای بزرگ برندهای کوچیک تر رو تحت حمایت خودشون میگیرن یا حتی گاهی کمک میکنند به رشد و برندسازی یک کسبوکار کوچیکتر این عمل میتواند کمک مفیدی به رشد و توسعه یک فرانچایز بکند. زیرا میتواند از مزیتهای شبکه بزرگتر استفاده بکند.
عموما در ایران مفهوم فرانچایز را با رستورانها و کافهها میشناسند اما باید گفت بیش از 300 دسته بندی مختلف از کسبوکارها مسیر پیشرفت خود را از فرانچایز انتخاب کردند.
از جذابترین دسته بندیها فرانچایز میتوان به مشاغلی مانند حسابداری، آشپزی، صنایع دستی حتی صنعتهای بزرگ دنیا مانند اتومبیل سازی از تعمیر تا نگه داری اشاره کرد.
8 کسبوکاری که از بهترین قابلیتهای فرانچایز شدن را دارند و جای خالیش توی صنعت ایران حس میشه
به طور کل با برند سازی درست و پیاده سازی مشابه به طوری که ارائه خدمات در تمام شعبات به طور یکسانی باشد فرصتهای بی نظیری در این صنعت برای ایران وجود دارد.
صنعت گردشگری یکی محبوبترین صنعتهای فرانچایز دنیا به حساب میاید وقتی که مشتریان میخواهند همان کیفیت خدماتی را تجربه کنند که در شهر دیگری تجربه کردن از این رو هتلها و اقامتگاه های که زیر نظر یک فرانچایزور هستند و خدمات با کیفیت یکسانی ارائه میدهند میتوانند گزینهی مناسب و پردرآمدی باشد.
در دنیای پزشکی و دندانپزشکی، استفاده از برندهای معتبر و تجهیزات پزشکی استاندارد اهمیت زیادی دارد. برندهای معتبر میتوانند خدمات یکپارچه و باکیفیتی را ارائه دهند که به سلامت بیماران کمک میکند.
با تمرکز بر تجهیزات پیشرفته و دقت در رزرو نتایج، دسترسی به پرونده سلامت بیماران نیز تسهیل میشود. در نتیجه، این حوزه میتواند نقش مهمی در بهبود کیفیت خدمات و جلب اعتماد بیماران ایفا کند.