فرانچایز چیست؟

هر آن چیز که در مورد فرانچایز باید بدانید

 در این ویدیو به همراه جناب اقای زال‌پور (بنیان گذار کسپو) به توضیح مفاهیم اولیه فرانچایز میپردازیم و به این سوالات پاسخ میدهیم.

توضیح کل

فرانچایز چیست؟!

 

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که فرانچایز چیست؟ چه تفاوتی با اعطای نمایندگی دارد؟ چرا باید این روش توسعه کسب و کار را انتخاب کرد؟ و از این قبیل سوال ها.

در کل ما بیش از 60 روش توسعه کسب و کار داریم و فرانچایز یکی از موثرترین این روش‌ها فرانچایز است.

به طور مثال شخصی صاحب برند (با فرض اینکه رویه ها و دستورالعمل‌ها را  استاندارد سازی کرده باشد) قصد پورداشته باشد برند خود را گسترش بدهد میتواند با مشارکت اشخاص دیگر از طریق فرانچایز اقدام کند.

به زبانی کمی دقیق تر فرانچایز یعنی : تکثیر و گسترش dna یک برند موفق یا به زبانی ساده تر، فرانچایز به معنای گسترش برند موفق از طریق مشارکت با دیگران است.

چند اصطلاح مهم در فرانچایز :

 

فرانچایزور (نشان سپار) : شخص یا شرکت صاحب برند

فرانچایزی ( نشان پذیر ) : شخصی که قصد دریافت برند را دارد

یا سند fdd : سند franchise disclosure document  یا به اختصار fdd سند افشای هویتی است که توسط فرانچایزور صادر می شود.

 

در ویدیو های آینده به طور مفصل به سند fdd و راه های تشخیص یک fdd خوب و … به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

 

ولی فراموش نکنید هیچ برندی بدون سند fdd نمی تواند ادعا کند که فرانچایزر است.

 

خوب بعد از آشنایی با این تعاریف می توان گفت فرانچایزور در قبال اعطای دارایی های نامشهود خودش مثل برندش مثل دانش و تجربه اش و خدمات دیگه ای که ارائه میده مثل خدمات لجستیک، آموزش، محصولاتش، پشتیبانی و … برای اداره یک برند از واحد اصلی منافعی رو برای خودش در نظر میگیره.

به زبان دیگر فرانچایزور در قبال دارایی های مشهود و نامشهود خود که در اختیار فرانچایزی قرار میدهد منافعی را برای خود در نظر میگیرد.

 

4 ترم مالی فرانچایز

 

1.فرانچایز فی ( franchise fee) : 

   فرانچایز فی یا همان حق مالکیت متاسفانه در ایران به نام تابلو فروشی یاد و استفاده میشود اما در اصل      همان مبلغی است که در قبال اعطای دارایی های نامشهود خودش و خدماتی که به فرانچایزی میدهد.      

            البته ناگفته نماند بعضی از شرکت‌ها و فرانچایز‌ها نه تنها مبلغی دریافت نمیکنند بلکه وامی نیز ارائه میدهند.

 

2. رویالیتی فی ( royalty fee )

          یا همان مبلغ یا درصدی از فروش که فرانچایزی به واسطه‌ی اینکه داخل اون شبکه برند هست پرداخت میکند،                                                             این مبلغ در قرارداد به طور شفاف ذکر میشود.

 

3.هزینه تبلیغات (advrtising fee) 

      مبلغی که برای تبلیغات برند استفاده می شود و فرانچایزور به واسطه ی آن برای تبلیغ شعبات خود به روش های مختلف ( استفاده از تابلوهای تبلیغاتی، تبلیغات در فضای مجازی و از این قبیل تبلیغات)  استفاده میکند.

 

4. سرمایه گذاری اولیه ( initial investment) 

         این مبلغ به دو صورت قابل تعریف است یکی تعریف جهانی یکی تعریفی که در ایران بیشتر بهش پرداخته شده

         مدلی که در دنیا مرسومه به این صورت است که علاوه بر مبلغی که برای اجاره و رهن و تجهیز و دکوراسیون 

         مغازه به فرانچایزور اعلام میشود یک مبلغی هم باید به عنوان پشتوانه مالی به فرانچایزور اعلام کنی که حتی

          با اینکه مرسوم نیست ولی در بعضی از فرانچایزها باید در رهن فرانچایزور قرار بگیرد. اما در ایران به نام همان  

          پول تجهیزات شناخته میشود.

 

 

 

تفاوت فرانچایز با تابلو فروشی :

فرانچایز به واسطه ی سیستم امتحان شده نه تنها ریسک سرمایه گذاری پایینی دارد بلکه باعث می‌شود از روز اول درامد خوبی نیز به طور مستمر داشته باشد تفاوتی که با تابلو فروشی وجود دارد نیز در همین امر نهفته است تابلو فروشی شاید به واسطه ی تبلیغات اولیه فروش خوبی اتفاق بیفتد، اما به خاطر مستمر نبودن تبلیغات و وجود نداشتن دستورالعمل‌های درست نمی تواند مستمر باشد. 

 

تفاوت فرانچایز و اعطای نمایندگی در شرایط بحرانی:

اگه اتفاقی مثل کرونا یا کمبود محصول اتفاق بیفتد هیچ دستورالعملی وجود ندارد تا برای شرایط بحرانی آمادگی وجود داشته باشد.

فرانچایزور به واسطه‌ی  اینکه فرانچایزی نیروی تحت امرش نیست باید حتما دغدغه هاش رو بدونه و در راستای بهتر شدن و رفع آنها اقدام کنه از آن طرف فرانچایزی به دلیل گرفتن یک سیستم کامل باید طبق دستورالعمل های اعلام شده رفتار کند پس نمیتواند به صورت خودمختار عمل کند.

فرانچایز به زبان تخصصی یعنی : 

تکثیر و گسترش DNA یک برند موفق با تعدادی شعبه‌ی سودده با مشارکت و سرمایه گذاری با اشخاص دیگر به طوری که هم فرانچایزور به واسطه ی توسعه برند و منافعی که دارد و هم فرانچایزی به واسطه‌ی دریافت دارایی‌های نامشهود و خدماتی که از فرانچایزور میگیرد رضایت کامل دارند.

 

 

در مورد تک تک این کلمات می توان صحبت کرد.

وقتی حرف از DNA میشود به این معناست که باید دقیقا هر اتفاقی که در شعبه‌‌ی مادر می‌افتد در باقی شعبات نیز تکرار شود. دقیقا همان بو همان رنگ و همان حس و حال مشترکی که در تمام شعبات به مخاطب داده میشود. این می تواند به قدری در دستورالعمل‌ها دقیق باشد که حتی در بعضی از فرانچایزها برای میزان پخت بخش های مختلف مرغ دستورالعملی دقیق در حد میزان زمان لازم برای داخل فر بودن وجود دارد.

 

بعد از آن صحبت از برند می شود که اصلا برند چیست؟ چگونه رویه‌ها و اصول‌ها را استاندارد سازی کنیم! 

و مردم برند را به چه چیزی تعریف میکنند؟

برند یعنی دلیلی برای انتخاب شدن شما بین رقیبان یعنی حس خوشایند و حس دوست داشتن کیفیت و نوآوری یعنی مردم بدون اینکه بپرسن حاضر باشن به شما پول پرداخت کنن و در صف وایسن.

 

آیا هر برندی می تواند فرانچایز اعطا کند؟!

 

در جواب به این سوال باید گفت خیر هر برندی نمی‌توانند فرانچایز اعطا کند برند اول باید اصول خود را روی شعبات دوم و سوم خود پیاده سازی کند سیستم حمل نقل و لجستیک خود را پیاده سازی کند و بتواند با مدیریت از راه دور و ایجاد زیرساخت مناسب شعبات سودده ایجاد کند در این زمان میتواند شروع کند و اقدام کند به اعطای فرانچایز و حالا بیاید رویه ها بیزینس پلن و اجزای دیگر لازم از جمله مارکتینگ و سند fdd و از این قبیل موارد را برای برند خود پیاده سازی کند.

 

 

حالا میرسیم به بخش با مشارکت با اشخاص دیگر : 

 

آیا هر شخصی میتواند فرانچایز بگیرد؟!

 

باید گفت هر شخص باید با توجه به شخصیت و سمتی که فرانچایزور برای آن در نظر گرفته است و بقیه عوامل مانند اینکه آیا فرد مناسبی است آیا فضایی که برای برند در نظر گرفته مناسب است چقدر میتواند این فرد برای برند مفید باشد یا حتی مضر.

پس در دریافت فرانچایز و یا اعطای فرانچایز نکات زیادی باید در نظر گرفته بشه در ادامه ما با اساتید و دانش آموخته‌ های رشته فرانچایز گفت و گو هایی خواهیم کرد تا بتوانیم شمارو در این مسیر همراهی کنیم و کمک کنیم تا با دانش و دید بهتری این صنعت را برای فعالیت انتخاب کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

توضیح کامل

فرانچایز چیست؟!

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که فرانچایز چیست؟ چه تفاوتی با اعطای نمایندگی دارد؟ چرا باید این روش توسعه کسب و کار را انتخاب کرد؟ و از این قبیل سوال ها.

در کل ما بیش از 60 روش توسعه کسب و کار داریم و فرانچایز یکی از موثرترین این روش‌ها فرانچایز است.

به طور مثال شخصی صاحب برند (با فرض اینکه رویه ها و دستورالعمل‌ها را  استاندارد سازی کرده باشد) قصد داشته باشد برند خود را گسترش دهد میتواند با مشارکت اشخاص دیگر از طریق فرانچایز اقدام کند.

به زبانی کمی دقیق تر فرانچایز یعنی : تکثیر و گسترش dna یک برند موفق یا به زبانی ساده تر، فرانچایز به معنای گسترش برند موفق از طریق مشارکت با دیگران است.

چند اصطلاح مهم در فرانچایز :

فرانچایزور (نشان سپار) : شخص یا شرکت صاحب برند

فرانچایزی ( نشان پذیر ) : شخصی که قصد دریافت برند را دارد

یا سند fdd : سند franchise disclosure document  یا به اختصار fdd سند افشای هویتی است که توسط فرانچایزور صادر می شود.

 

در ویدیو های آینده به طور مفصل به سند fdd و تشخیص فرانچایز خوب و … به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

 

ولی فراموش نکنید هیچ برندی بدون سند fdd نمی تواند ادعا کند که فرانچایزر است.

 

خوب بعد از آشنایی با این تعاریف می توان گفت فرانچایزور در قبال اعطای دارایی های نامشهود خودش مثل برندش مثل دانش و تجربه اش و خدمات دیگه ای که ارائه میده مثل خدمات لجستیک، آموزش، محصولاتش، پشتیبانی و … برای اداره یک برند از واحد اصلی منافعی رو برای خودش در نظر میگیره.

به زبان دیگر فرانچایزور در قبال دارایی های مشهود و نامشهود خود که در اختیار فرانچایزی قرار میدهد منافعی را برای خود در نظر میگیرد.

 

4 ترم مالی فرانچایز

 

1.فرانچایز فی ( franchise fee) : 

   فرانچایز فی یا همان حق مالکیت متاسفانه در ایران به نام تابلو فروشی یاد و استفاده میشود اما در اصل      همان مبلغی است که در قبال اعطای دارایی های نامشهود خودش و خدماتی که به فرانچایزی میدهد.      

            البته ناگفته نماند بعضی از شرکت‌ها و فرانچایز‌ها نه تنها مبلغی دریافت نمیکنند بلکه وامی نیز ارائه میدهند.

 

2. رویالیتی فی ( royalty fee )

          یا همان مبلغ یا درصدی از فروش که فرانچایزی به واسطه‌ی اینکه داخل اون شبکه برند هست پرداخت میکند،                                                             این مبلغ در قرارداد به طور شفاف ذکر میشود.

 

3.هزینه تبلیغات (advrtising fee) 

      مبلغی که برای تبلیغات برند استفاده می شود و فرانچایزور به واسطه ی آن برای تبلیغ شعبات خود به روش های مختلف ( استفاده از تابلوهای تبلیغاتی، تبلیغات در فضای مجازی و از این قبیل تبلیغات)  استفاده میکند.

 

4. سرمایه گذاری اولیه ( initial investment) 

         این مبلغ به دو صورت قابل تعریف است یکی تعریف جهانی یکی تعریفی که در ایران بیشتر بهش پرداخته شده

         مدلی که در دنیا مرسومه به این صورت است که علاوه بر مبلغی که برای اجاره و رهن و تجهیز و دکوراسیون 

         مغازه به فرانچایزور اعلام میشود یک مبلغی هم باید به عنوان پشتوانه مالی به فرانچایزور اعلام کنی که حتی

          با اینکه مرسوم نیست ولی در بعضی از فرانچایزها باید در رهن فرانچایزور قرار بگیرد. اما در ایران به نام همان  

          پول تجهیزات شناخته میشود.

 

 

 

تفاوت فرانچایز با تابلو فروشی :

فرانچایز به واسطه ی سیستم امتحان شده نه تنها ریسک سرمایه گذاری پایینی دارد بلکه باعث می‌شود از روز اول درامد خوبی نیز به طور مستمر داشته باشد تفاوتی که با تابلو فروشی وجود دارد نیز در همین امر نهفته است تابلو فروشی شاید به واسطه ی تبلیغات اولیه فروش خوبی اتفاق بیفتد، اما به خاطر مستمر نبودن تبلیغات و وجود نداشتن دستورالعمل‌های درست نمی تواند مستمر باشد. 

 

تفاوت فرانچایز و اعطای نمایندگی در شرایط بحرانی:

اگه اتفاقی مثل کرونا یا کمبود محصول اتفاق بیفتد هیچ دستورالعملی وجود ندارد تا برای شرایط بحرانی آمادگی وجود داشته باشد.

فرانچایزور به واسطه‌ی  اینکه فرانچایزی نیروی تحت امرش نیست باید حتما دغدغه هاش رو بدونه و در راستای بهتر شدن و رفع آنها اقدام کنه از آن طرف فرانچایزی به دلیل گرفتن یک سیستم کامل باید طبق دستورالعمل های اعلام شده رفتار کند پس نمیتواند به صورت خودمختار عمل کند.

فرانچایز به زبان تخصصی یعنی : 

تکثیر و گسترش DNA یک برند موفق با تعدادی شعبه‌ی سودده با مشارکت و سرمایه گذاری با اشخاص دیگر به طوری که هم فرانچایزور به واسطه ی توسعه برند و منافعی که دارد و هم فرانچایزی به واسطه‌ی دریافت دارایی‌های نامشهود و خدماتی که از فرانچایزور میگیرد رضایت کامل دارند.در مورد تک تک این کلمات می توان صحبت کرد.وقتی حرف از DNA میشود به این معناست که باید دقیقا هر اتفاقی که در شعبه‌‌ی مادر می‌افتد در باقی شعبات نیز تکرار شود. دقیقا همان بو همان رنگ و همان حس و حال مشترکی که در تمام شعبات به مخاطب داده میشود. این می تواند به قدری در دستورالعمل‌ها دقیق باشد که حتی در بعضی از فرانچایزها برای میزان پخت بخش های مختلف مرغ دستورالعملی دقیق در حد میزان زمان لازم برای داخل فر بودن وجود دارد.

 

 

بعد از آن صحبت از برند می شود که اصلا برند چیست؟ چگونه رویه‌ها و اصول‌ها را استاندارد سازی کنیم! 

و مردم برند را به چه چیزی تعریف میکنند؟

برند یعنی دلیلی برای انتخاب شدن شما بین رقیبان یعنی حس خوشایند و حس دوست داشتن کیفیت و نوآوری یعنی مردم بدون اینکه بپرسن حاضر باشن به شما پول پرداخت کنن و در صف وایسن.

 

 

آیا هر برندی می تواند فرانچایز اعطا کند؟!

در جواب به این سوال باید گفت خیر هر برندی نمی‌توانند فرانچایز اعطا کند برند اول باید اصول خود را روی شعبات دوم و سوم خود پیاده سازی کند سیستم حمل نقل و لجستیک خود را پیاده سازی کند و بتواند با مدیریت از راه دور و ایجاد زیرساخت مناسب شعبات سودده ایجاد کند در این زمان میتواند شروع کند و اقدام کند به اعطای فرانچایز و حالا بیاید رویه ها بیزینس پلن و اجزای دیگر لازم از جمله مارکتینگ و سند fdd و از این قبیل موارد را برای برند خود پیاده سازی کند.

 

حالا میرسیم به بخش با مشارکت با اشخاص دیگر : 

آیا هر شخصی میتواند فرانچایز بگیرد؟!

باید گفت هر شخص باید با توجه به شخصیت و سمتی که فرانچایزور برای آن در نظر گرفته است و بقیه عوامل مانند اینکه آیا فرد مناسبی است آیا فضایی که برای برند در نظر گرفته مناسب است چقدر میتواند این فرد برای برند مفید باشد یا حتی مضر.

پس در دریافت فرانچایز و یا اعطای فرانچایز نکات زیادی باید در نظر گرفته بشه در ادامه ما با اساتید و دانش آموخته‌ های رشته فرانچایز گفت و گو هایی خواهیم کرد تا بتوانیم شمارو در این مسیر همراهی کنیم . و دید شما رو برای ورود به این صنعت باز کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

logo

کسپو پلتفرم آنلاین برای نیاز سنجی و برطرف کردن نیاز کسب و کار می باشد

هدف کسپو ایجاد بستری تخصصی و جامع خدمات کسب و کار در زمینه فرانچایز، نمایندگی، فروشگاه زنجیره ای و شبکه توزیع می باشد.

logologologologo