در این ویدئو در خدمت جناب دکتر اکبر صمدی هستیم با موضوع اهمیت سیستم سازی در صنعت فرانچایز.
در دنیای امروز، صنعت فرانچایز یکی از سریعترین و موثرترین روشها برای رشد کسبوکارها است. اما برای موفقیت در این حوزه، تنها داشتن محصولی خوب کافی نیست؛ بلکه سیستمسازی اصولی و حرفهای یک ضرورت است.
سیستم سازی یعنی ایجاد فرایندهای تکرارپذیر که باعث ایجاد و خلق ارزش شوند. المانیها معتقدند با ارزش ترین دارایی یک بیزینس همین فرایندها هستند، اما امریکاییها نظر کاملا متفاوتی دارند و معتقدند با ارزشترین دارایی یک بیزینس نیروی انسانی اون هستش.
با بررسی رفتار و مقایسه سازمانهای موفق با ناموفق در مقیاسهای مختلف میتوان متوجه این موضوع که ارزش فرایند سازی چقدر میتواند موثر باشد..
سیستمسازی یعنی صاحب کسبوکار نظام و ساختاری ایجاد کند که بتواند فرایندها و ساختاری تکرار پذیر ایجاد کند و باعث خلق ارزش بشود. به طوری که بدون حضور خود فرد نیز این سیستم عمل کند.
ناگفته نماند این سیستم سازی با تغییر استراتژی و یا مدل بیزینس باید تغییر پیدا کند و بهبود بییابد.
به طور کل فعالیت نیروی انسانی در سیستم سازی به دو بخش تقسیم میشه یا در حال انجام بخشی از فرایند هست به طور مثال مدیریت انبار یا فروش یا مارکتینگ یا در حال تامین و بهبود فرایند هست.
یک مثال برای درک بهتر این موضوع:
شما تصور کنید که فرایندهای اجرایی شما دارای یک زنجیره توزیع مواد اولیه هست. حالا با گسترش بیزینس شما این زنجیره توزیع نیز نیاز به گسترش برای تامین مواد اولیه دارد برای اینکه بتواند دوباره به همان سرعت قبل مواد اولیه مورد نیاز را به فرانچایزیها برساند پس نیاز است سیستم تامین مواد اولیه شما بروزرسانی شود البته ناگفته نماند به دلیل وابستگی شدیدی که در سیستم سازی در مقاطع مختلف وجود دارد ممکن است برای رفع مشکل تامین لجستیک یا مدیریت انبار داری شما هم نیازمند تغییر باشد.
برای همین در سیستم سازی نیروی انسانی به دو بخش نیرویی که روی فرایند فعالیت میکند و نیرویی که روی بهبود روال فرایند کار میکند تقسیم میشود.
سیستمسازی در واقع دیزاین فرآیندها و ارزیابی و مراقبت از آنهاست همچنین بهبود مستمر و تکرار پذیری آنها به تنهایی نیست، بلکه در آن موضوعاتی مانند استراتژی فروش، ساخت، نیروی انسانی و غیره را هم شامل میشود. این بدین معناست که برای ساخت یک سیستم مناسب باید بیشترین میزان همگرایی در این مجموعات اتفاق بیفتد تا بهترین و بهینه ترین سیستمسازی رخ دهد. میتوان گفت فرایند]ا مانند میوه یک درختی میمانند که نیازمند ساختار مناسبی از استراتژی و بیزینس مدل و منابع انسانی و … میباشد.
میتوان گفت سیستمسازی در صنعت فرانچایز مانند پاشنه آشیل این صنعت عمل میکند. سخت میتوان گفت فرانچایزی بدون سیستمسازی درست موفق شده باشد. مشکل اصلی بیزینسها در این است که صاحب بیزینس باید به طور مداوم بالای سر کار خودش باشه و در صورت غیبت طولانی مدتش بیزینس کارایی خودش رو از دست میده بنابراین صاحب بیزینس به طور مداوم بالای سر کار خودش است البته این از خصلت کارافرینان موفق است. اما سیستم سازی یعنی به دست آوردن همین مهارت که اگر صاحب بیزینس مدت طولانی ای هم بالای سر کار نبود بیزینس به طور کاملا موفق اداره شود. به دست آوردن این مهارتها از لازمه صنعت فرانچایز میباشد. برای اینکه فرانچایزور بتواند فرانچایزیهای خود را از 5 عدد به 10 و از 50 عدد به 100 برساند و بیزینس معطوف به شهر خاصی نباشد و بتواند خدمات خود را حتی در خارج از کشور نیز ارائه بدهند.
پشتیبانی یک از موثرترین عوامل در ساخت یک سیستم مناسب به حساب میاید به دلیل اینکه نتیجه تمام اتفاقات از این طریق مخابره میشود. اتفاقاتی مانند نارضایتی مشتری از رفتار پرسنل یا کمبود مواد اولیه در یک شعبه یا حتی گزارش]ای مردمی یا محتوایی که در فضایی مجازی توسط مردم منتشر میشه همه این عوامل از طریق پشتیبانی باید پیگیری شود و پشتیبانی میتواند مثل یک گنجینه اطلاعاتی مناسب برای بهبود کیفیت سیستم یک بیزینس به حساب میآید.
همانطور که قبلا هم در ویدیو تشخیص یک فرانچایز خوب در مورد مسائل مالی صحبت شد از مهمترین بخشهای یک بیزینس مسائل مالی و 4ترم مالی مهم فرانچایز است. با بررسی هرچی بیشتر این اطلاعات نظیر (گردش مالی شعبات، سود هر شعبه) خوشبختانه با پیشرفتی مانیتورینگ میتوان به اطلاعات مفیدی در مورد مسائل مالی بیزینس دست پیدا کرد و به کمک آنها سیستم سازی بیزینس را بهینه تر کرد.
یکپارچگی در بیزینس شما به معنی این است که تمام بخشهای شرکت از مارکتینگ تا توزیع محصول و فروش با بیشترین میزان همپوشانی با هم اجرا شوند.
یکپارچگی بین المان های اصلی یک بیزینس
(فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، نیروی انسانی) میتواند به سیستم سازی مناسب کمک بکند.
رشد یکپارچه سازمان باعث از بین رفتن خطاهای تبادلاتی بین بخشهای مختلف سازمان میشود.
برای مثال مارکتینگ به اندازه کافی رشد نکرده و لیدهای اون خیلی کوچکتر از فروش و محصولات یک بیزینس است در نتیجه تاثیر مثبتی در رشد بیزینس نمیگذارد یا حتی برعکس به طور مثال مارکتینگ دستور تولید چندهزار شلوار میدهد در صورتی که رقم فروش آن شلوار در فروشگاهها به چند صد تا محدود میشود و خوب این یک مشکل بزرگ برای بیزینس به وجود میاورد. پس رشد یکپارچه سازمان یکی از عوامل اصلی سیستم سازی محسوب میشود.