بخش عمدهای از چالشهای کســبوکار در کشور مزمن و گریبانگیر اکثر صنایع و بخشهای اقتصادی است، اما برای عبور از تهدیدها لازم است واقعیتها را تحلیل و با بررسی تمام جوانب اقدام به برنامهریزی کرد.
بسیاری از صنایع کوچک کشور که مشکلاتی را در حوزه تولید و توزیع دارند میتوانند با ایجاد سکو یا کار مشترک در قالب نشانسپاری تجاری توانمند شوند، تا علاوه بر حفظ استقلال خود یک هویت جدید خلق کنند و براســاس آن به یک قدرت در حوزه تجارت تبدیل شــوند. بیشــک، بهرهوری بالاتر واحدهای موجود در حوزه صنایع، استفاده از ظرفیت تولید بدون کارخانه، نشانسپاری تجاری و مواردی از این دست، از جمله ظرفیتهایی هستند که میتوانند زمینه ارائه محصولات و خدمات بهتر را فراهم سازند.
برای موفقیت در تحقق شعار سال، تولیدکنندگان باید به تولید داخلی تعصب خاصی داشته باشند. این نگاه همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار داشته است. حمایت از تولید داخل، رونق آن و حفظ حقوق مصرف کننده همواره در دســتور کار دولت ســیزدهم قرار داشــته و مورد تاکید شهید رئیسی بود. نمود این امر، افزایش فرصتهای شغلی بخش صنعت کشور در دولت ســیزدهم است که به هشت میلیون و ۴ هزار نفر افزایش یافت که در این میان سهم صنعت در اشتغال کشور نیز به 30% درصد رسید. همچنین این دولت با این موضوع مقابله و تلاش کرد با رفع این موضوع سبب توسعه و رشد تولید داخل شود.
اما لازمه جهش تولید، جهش صادرات اســت. در ابتدای سال به ازای گروههای کالایی برنامه رشد تولید به همراه رشد صادرات تنظیم شد. امروز به ظرفیتی رسیدهایم که نیاز بیشتری به تولید محصول برای کشور نداریم بلکه اگر میخواهیم جهش تولید داشته باشیم باید نسبت به خلق محصول برای بازارهای جدید که عمدتا بازارهای صادراتی هستند، اقدام کنیم.
کسبوکارهایی که در زمینه تولیدات صادراتگرا فعال هستند، باید همسویی با روندها و الزامات جهانی را بخشی از استراتژی جامع خود قرار دهند و در زمینه تحریمهای خارجی، استانداردها و سایر الزامات جهانی اطلاعات بهروزی داشته باشند. در این میان، اگر مســائل مربوط بــه حمل و نقل داخلی و خارجی حل نشود به توفیق نخواهیم رسید و باید حتما مشــکلات این حوزه مرتفع شود.
از سوی دیگر، بیتوجهی به مفاهیم جدید بازاریابی بینالملل مشکلاتی را برای برخی صنایع ایجاد کرده است. از این رو وزارت صمت تلاش دارد در صادرات به کشورهای همسایه و سایر کشورها حداقل استانداردها را مدنظر قرار دهد. استراتژی وزارت صنعت، معدن و تجارت حرکت به سمت تولید باکیفیت و صادراتمحور است.باید توجه داشت که سهم بازار صنایع خالق در صنعت جهانی، سهم بسیار بالایی است که مورد اقبال تولیدکنندگان کشورمان نیز قرار دارد. بر این اساس، وزارت صمت در رویکرد جدید خود به صنایع نرم به ویژه صنایع خالق توجه ویژهای دارد.
مساله بعدی بحث تبادالت مالی است؛ امروز نزدیک به 50میلیارد دلار صادرات غیرنفتــی داریم پس در ادامه میتوانیم به آمار بیشتری دست یابیم. در برخی از مذاکراتی که با هیأتهای مقابل داشتیم و آمار ارائه میکردیم طرف خارجی اعلام میکرد که آمارشان چند برابر است که نشان میدهد صادرات ایران در گمرکات آنها ثبت شده اما در گمرکات ما ثبت نشده که نشان میدهد کالا از مرزهای دیگر صادر شده، بنابراین آمار صادراتی ما از منظر آنها بالاتر بود. در حوزه استاندارد هم همچنان چالشهایی داریم. ما ســختگیرانه عمل میکنیم که بعضا مانع صادرات میشود؛ بنابراین باید این چالش هم رفع شود؛ چراکه استاندارد برخی کشــورهای هدف پایینتر از سطح استانداردهای ماست.
فقدان اطلاعات بازار یکی از چالشهایی اســت که بنگاهها به طور روزمره با آن دست به گریبانند و باید بر آن غلبه کنند. علاوه بر این، با وجود آنکه بنگاههای تولیدی در خلال چالشهای مختلفی مانند تامین سرمایه در گردش، تامین مواد اولیه و سایر مسائل ممکن است از توجه به برندسازی غافل شوند، برندسازی به عنوان یک دارایی استراتژیک باید در راستای افزایش رقابتپذیری بنگاه جایگاه ویژهای داشــته باشــد و در جایگاهیابی کسبوکار در برابر رقبا نقش کلیدی ایفا کند.
سخن پایانی:
توانمندیهای بینظیری در حوزه جغرافیایی صنعتی و انســانی در کشور وجود دارد که نشــان میدهد راه برای شکوفایی اقتصادی در کشــور باز است. در کنار تنوع اقلیمی و تولیدی کشور، بازار بزرگ و نرخ بالای شهرنشینی مزایای قابل استفادهای هستند که همچنان برای کسبوکارها قابل بهرهبرداری هستند. در نهایت باید گفت، دولت در کنــار فعالان تولید خدمات قرار دارد و موانع را در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت رصد کرده و مشــکلات را احصا کرده اســت. تلاش داریم در حوزه صنایع ملی و رفع موانع تولید و خدمات در اســتانها پیگیر باشیم و از کمک مجموعههایی مانند انجمن فرانچایز ایران در این مسیر نیز بهره خواهیم برد.