banner

معیارهای بررسی عملکرد مالی

معیارهای عملکرد مالی در فرانچایز

در استرالیا، برای ساخت و اداره یک فرانچایز موفق ، تنها داشتن دانش کســب‌وکار و یک برند قوی کافی نیست. موفقیت اغلب به فهم معیارهای عملکرد مالی و استفاده موثر از این معیارها بستگی دارد. معیارهای عملکرد مالی، به عنوان پایه و اساس استراتژی مالی فرانچایز عمل میکنند و دیدگاه‌های ارزشمندی را در مورد سلامت کلی و قابلیت سودآوری کسب‌وکار ارائه میدهند. این اندازه‌گیری‌های کمّی، یک تصویر واضح از عملکرد فرانچایز ارائه میدهند و به عنوان یک ابزار برای سنجش سودآوری، ثبات و پتانسیل رشد عمل میکنند.

 اهمیت درک معیارهای عملکرد مالی

 تنها جمع‌آوری معیارها کافی نیست؛ اینکه بفهمیم چه معنایی برای عملیات فرانچایز دارند، به همان اندازه اهمیت دارد. این معیارها ضامن سلامت مالی فرانچایزها هستند و نشان میدهند که کسب‌وکار در چه جاهایی سرآمد است و چه فضایی برای بهبود دارد. شناخت معیارهای عملکرد مالی به فرانچایزها کمک میکند تا: 

  1. روندها را شناسایی کنند: 
    فرانچایزها میتوانند الگوهای عملکرد مالی را در طول زمان شناسایی کرده و به پیش بینی عملکرد آینده و تصمیم گیری استراتژیک کمک کنند.
  2.  عملکرد را مقایسه کنند: 
    مقایسه معیارهای خودتان با میانگینهای صنعت، شــاخصی برای سنجش فعالیت فرانچایز نسبت به رقبا فراهم میکند. 
  3. جریان نقدی را مدیریت کنند:
    مدیریت جریان نقدی در فرانچایز ضروری است. معیارهای دقیق مالی می توانند مشکلات احتمالی جریان نقدی را زودتر شناسایی کنند و فرصت کافی برای اقدام اصلاحی فراهم کنند. 
  4.   سرمایه گذار جذب کنند: 
    معیارهای قوی عملکرد مالی می توانند فرانچایز را برای سرمایه گذاران بالقوه جذاب تر کنند. این معیارها یک شاخص قابل اندازهگیری از عملکرد، ثبات و پتانسیل رشد آینده فرانچایز ارائه میکنند

*توجه به این معیارها تضمین کننده تبعیت از قانون است و از مشکلات حقوقی احتمالی در آینده جلوگیری میکند. 

معیارهای اصلی عملکرد مالی فرانچایزها

 در هر کسب‌وکاری، به ویژه در فضای فرانچایز، پی بردن به سلامت مالی بسیار مهم است. استفاده از معیارهای عملکرد مالی، دیدگاهی شفاف از کارایی، ثبات و قابلیت سودآوری یک کســب‌وکار ارائه میدهد. این معیارها به فرانچایزها کمک میکنند وضعیت فعلی خود را تعیین و پیشرفت خود را در طول زمان پیگیری کنند، نقاط نیاز به بهبود را شناسایی کنند و تصمیمات استراتژیک آگاهانه بگیرند. پنج معیار برتر عملکرد مالی که باید در سازمانتان مدنظر قرار دهید عبارتند از: 

1.حاشیه سود ناخالص: 

حاشیه سود ناخالص درصدی از درآمد است که از هزینه های کالاهای فروخته شده (COGS) بیشتر میشود و نشــان میدهد که یک فرانچایز چگونه هزینه‌های خود را در مقایسه با فروشش مدیریت میکند. این معیار با کسر هزینه‌های کالاهای فروخته شده از درآمد و تقسیم آن بر درآمد و سپس ضرب در ۱۰۰ محاسبه میشود: حاشیه سود ناخالص=(درآمد-هزینه‌های کالاهای فروخته شده)/درآمد×100 حاشیه سود ناخالص درست، در صنایع مختلف متفاوت است. با این حال، به طور کلی هر چقدر درصد بالاتر باشد، نشان‌دهنده یک فرانچایز سودآورتر است. از سوی دیگر، وقتی حاشیه سود ناخالص، روند کاهشی داشته باشد، نشان‌دهنده افزایش هزینه‌ها یا کاهش قیمت‌ها است که هر دو علائمی نگران کننده برای سلامت مالی فرانچایز هستند. 

2.حاشیه سود خالص: 

این معیار به عنوان درآمد خالص تقسیم بر درآمد کل محاسبه میشود. این رقم نشــاندهنده درصدی از هر دالر به دســت آمده اســت که پس از محاسبه همه هزینه‌ها - از جمله هزینه‌های عملیاتی، مالیات و بهره- به سود تبدیل میشود. مقادیر بالاتر نشان‌دهنده این است که فرانچایز در تبدیل درآمد به سود واقعی کارایی بیشتری داشته است، در حالی که مقادیر پایین تر ممکن است نشان‌دهنده وجود مشکلی در مدیریت هزینه باشد. 

3.نسبت جاری: 

این معیار توانایی یک کسب‌وکار را در پرداخت بدهیهای کوتاه مدت آن اندازهگیری میکند. نسبت جاری با تقسیم دارایی‌های جاری بر بدهی‌های جاری محاسبه میشود. نسبت جاری 1،0 به معنای این است که داراییهای شما برابر با بدهیهای شماست - که معمولا منطقی اســت. با این حال، نسبت بالاتر از ۲،۰ می تواند نشان دهنده این باشد که یک کسب‌وکار از دارایی‌های خود به طور موثری استفاده نمیکند. نسبت زیر ۱،۰ هم می‌تواند علامت وجود مشکلات نقدینگی باشد.

4.نسبت بدهی به سرمایه:

 این معیار از طریق مقایسه کل بدهیهای شرکت با حقوق صاحبان سهام، دیدگاههایی را در مورد اهرم مالی شرکت ارائه میدهد. این نسبت با تقسیم کل بدهی‌ها به کل حقوق صاحبان سهام محاسبه میشود. اگر نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام بالا باشد، به این معناست که شرکت به طور تهاجمی به رشد مالی با استفاده از بدهی پرداخته است. این امر می تواند به نوسانات درآمدی ناشی از هزینه‌های استقراض اضافی منجر شود و اگر بار بدهی کسب‌وکار بیش از حد باشد، ممکن است آن را در خطر ناتوانی در پرداخت بدهیها بیندازد. 

بازگشت سرمایه (ROI)بازگشت سرمایه، کارایی سرمایه‌گذاری را اندازه‌گیری میکند. در فرانچایز، این امر میتواند به بازدهی مالی یک نمایندگی جدید نسبت به هزینه‌های راه‌اندازی آن مرتبط باشد. اگر ROI بالا باشد، یعنی سود سرمایه‌گذاری بیشتر از هزینه‌های آن است و ROI منفی هم نشان‌دهنده ضرر است.

 

چگونه بهبود عملکرد مالی خود را بررسی کنیم

 معیارهای کلیدی عملکرد مالی نشان‌دهنده سلامت مالی فرانچایز شماست و به شناسایی حوزه‌هایی که نیاز به بهبود دارند، کمک میکند. اما این فقط نیمی از راه است. اجرای استراتژی‌هایی برای بهبود این معیارها بخش اصلی چالش است. بهبود معیارهای عملکرد مالی فرانچایز، چیزی نیست که یک بار انجامش دهید و رهایش کنید. این کار به برنامه‌ریزی استراتژیک، نظارت مستمر و تلاشهای مداوم نیاز دارد. این معیارها ثابت نیستند و نتایج تصمیم‌ها و استراتژیهای کسب‌وکار شما را نشان میدهند. در نتیجه، با رشد و تکامل کسب‌وکار شما، تغییر میکنند.

  1. مدیریت هزینه ها: 
    مدیریت هزینه شامل کنترل دقیق و کاهش هزینه‌های کسب‌وکار است. در فرانچایزها، حوزه‌های متعددی برای انجام اقدامات موثر کنترل هزینه‌ها وجود دارند. ساده‌ســازی عملیات برای کاهش ناکارآمدی‌ها، کاهش هدررفت برای به حداقل رساندن هزینه‌های اضافی، مذاکره برای ایجاد شرایط بهتر با تامین کنندگان، یا اجرای اقداماتی در راستای صرفه‌جویی انرژی به منظور کاهش هزینه‌های مصرف انرژی، از جمله این حوزه‌ها هستند. هر کدام از این استراتژیها میتوانند به بهبود حاشیه سود منجر شوند و در نتیجه، تاثیرگذاری مثبتی بر حاشیه سود ناخالص و خالص داشته باشند. 
  2. افزایش درآمد:
    رشد درآمد به اندازه مدیریت هزینه ها مهم است. استراتژیهای افزایش درآمد می توانند بسته به نوع فرانچایز متفاوت باشند، اما برخی از تاکتیکهای مشترک شامل تبلیغات بازاریابی برای افزایش فروش، معرفی برنامه‌های وفاداری برای تشویق به خرید مجدد، گسترش مجموعه محصولات برای جذب مشتریان بیشتر، گسترش ردپای جغرافیایی برند، یا بهبود خدمات مشتریان برای افزایش نگهداشت مشتریان و ارجاعهای دهان به دهان، میشوند. هر فروشی که انجام میشود، به درآمد شما کمک میکند و افزایش پایدار فروش، به طور مستقیم حاشیه سود و ROI شما را بهبود میبخشد.
  3.  استفاده بهینه از دارایی‌ها :
    یک فرانچایز موفق به بهترین شکل از منابع موجودش استفاده میکند. این بهره‌برداری هم شامل دارایی‌های ملموس مانند تجهیزات میشــود و هم دارایی‌های ناملموس مانند مهارتهای کارکنان. نمونه‌هایی برای بهبود استفاده از دارایی‌ها، عبارتند از: افزایش بهره وری نیروی کار از طریق برنامه‌های آموزشی، استفاده از تجهیزات با حداکثر ظرفیت، ادغام فناوری برای اتوماتیک سازی وظایف روتین، یا بهره گیری از منابع مشترک برای کاهش هزینه‌های داراییهای موجود. گروه‌های فرانچایز با حداکثر بهره‌گیــری از دارایی‌های موجود، می توانند نسبت جاری و کارآیی عملیاتی کلی خود را بهبود بخشند. 
  4. مدیریت ساختار مالی: 
    جنبه مهمی از مدیریت مالی شامل حفظ توازن سالم بین بدهی و حقوق صاحبان سهام است که گاه با عنوان ساختار سرمایه فرانچایز شما نیز شناخته میشود. بدهی زیاد میتواند ریسک مالی را افزایش دهد، در حالی که بالا بودن حقوق صاحبان سهام، میتواند مالکیت را با تزلزل مواجه کند. با بهینه‌ســازی ساختار سرمایه خود، میتوانید هزینه سرمایه را کاهش داده و نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام و حاشیه سود خالص خود را افزایش دهید. 
  5. ارزیابی ســرمایه‌گذاری : 
    قبل از انجام هر ســرمایه‌گذاری جدید، چه برای گسترش کسب‌وکار و چه خرید تجهیزات جدید، ارزیابی مالی کامل ضروری است. این ارزیابی تضمین میکند که بازده مورد انتظار، ســرمایه‌گذاری جدید را توجیه میکند. فرانچایزها با انتخاب سرمایه‌گذاری‌هایی با ROI بالا، میتوانند رشد کنند، بدون اینکه بر نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام خود، تاثیر منفی بگذارند. فراموش نکنید که هدف نهایی، ایجاد یک گروه فرانچایز پایدار و سودآور اســت. با تمرکز بر این استراتژیها، میتوانید برای هدایت فرانچایز خود به سمت عملکرد مالی بهتر، رشد بیشتر، سودآوری بهبود یافته و موفقیت بلندمدت تصمیمات مبتنی بر داده بگیرید.
  6.  ضرورت نظارت مســتمر:
    چیزی را که نتوان اندازه گیری کرد، نمی توان بهبود بخشید. ایجاد یک سیستم قوی برای جمع‌آوری و تحلیل داده، بســیار مهم است تا فرانچایزها معیارهای عملکرد مالی خود را تحت نظارت قرار دهند و بهبودهای لازم را انجام دهند. حسابرسی‌های منظم مالی و استفاده از فناور‌ی‌هایی مانند (سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان) (ERP) یا نرم‌افزارهای مدیریت مالــی، میتوانند این فرآیند را ساده کنند. گزارش دهی مالی به موقع و منظم، می تواند دیدگاههای ارزشمندی در مورد عملکرد فرانچایز ارائه دهد. گزارشهای مالی عمیق، میتوانند فرانچایزها را به مسائل بالقوه آگاه کنند و فرآیندهای تصمیم گیری استراتژیک را تحت تاثیر قرار دهند. ایــن گزارشها همچنین به شناسایی روندها - چه مثبت وچه منفی - کمک و امکان واکنش ها و تعدیلهای سریع را فراهم میکنند. به عنوان مثال، نظارت منظم بر حاشیه سود ناخالص می تواند به تشخیص افزایش هزینه کالاهای فروخته شده یا مشکلات قیمت گذاری کمک کند و به فرانچایزها امکان اقدام فوری بدهد. اگر در حال حاضر سیستم حسابداری و مدیریت مالی درستی در سازمان شما فعال نیست که دسترسی آنی به دادههای دقیق را تسهیل کند، راه اندازی آن باید اولین قدم در استراتژی مدیریت مالی شما باشد.
  7.  نگاهی به آینده: در یک چشم انداز رقابتی، فرانچایزهای استرالیایی که به شکل موثری معیارهای عملکرد مالی خود را رصد و طبق آن عمل میکنند، در موقعیت رشد بهتری قرار دارند. این معیارها، یک نقشه راه ارائه میکنند و به فرانچایزها کمک میکنند به سمت افزایش رشد و سودآوری حرکت و همزمان ریسکهای مالی خود را به حداقل برسانند. توجه به این معیارهای عملکرد مالی در فرانچایز، فقط یک تمرین اجرایی نیست، بلکه اقدامی استراتژیک و حیاتی است که فرانچایز شــما را به هوش مالی مجهز میکند تا فرصتها را بربایید، با چالشها مقابله کنید و مسیری به سوی موفقیت پایدار داشته باشید. به یاد داشته باشید که معیارهای مالی، روی سنگ حکاکی نشده اند و تغییر میکنند. چیزی که مهم است این است که فرانچایزها باید به فرهنگ پیشرفت و یادگیری مداوم در حوزه مالی متعهد باشند و از این معیارها به عنوان ابزاری برای تصمیم گیری، هدایت استراتژیها و رشد خود استفاده کنند.
logo

کسپو پلتفرم آنلاین برای نیاز سنجی و برطرف کردن نیاز کسب و کار می باشد

هدف کسپو ایجاد بستری تخصصی و جامع خدمات کسب و کار در زمینه فرانچایز، نمایندگی، فروشگاه زنجیره ای و شبکه توزیع می باشد.

logo-samandehi
logologologo